Måbøtunnelen åpnet igjen

Opprydningsarbeidet har gått raskere enn antatt.

FJERNES: Vogntoget ble lørdag trukket til et verksted i Eidfjord, der havarikommisjonen og forsikringsselskapet skal undersøke det utbrente vraket.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Lørdag ettermiddag ble det utbrente vogntog fraktet til et verksted i Eidfjord. Klokken 21 søndag ble Måbøtunnelen åpnet for kolonnekjøring.

Tunnelen har vært stengt siden torsdag kveld, da det oppsto brann i et vogntog og som røykla hele tunnelen.

— Trafikken går med følgebil gjennom tunnelene i Måbødalen, får BT opplyst på Vegtrafikksentralen.

Kolonnen vil gå kontinuerlig. Det er maks 20 kjøretøy per kolonne, og det er åpnet for både små og store kjøretøy.

Entreprenøren arbeider fortsatt på stedet og har mulighet til å stenge tunnelen i inntil en time om nødvendig.

For flere trafikknyheter:

Les også

Lik BT på Facebook

Kolonne i tre tunneler

Kolonnekjøringen starter ved Kvernhushaugtunnelen, rett før Måbøtunnelen når du kommer fra vest, og går til og med Storegjeltunnelen og Fossli, som ligger oppe ved Vøringsfossen.

Årsaken er at de tre tunnelene ligger tett, og det er smalt og bratt, så det er mest hensiktsmessig å kjøre kolonnen gjennom alle tre, sier Idar Sangolt ved Vegtrafikksentralen.

KRAFTIG BRANN: Tykk røyk veltet ut av Måbøtunnelen i Eidfjord torsdag kveld.

Statens vegvesen opplyste lørdag at tunnelen trolig kunne åpnes først neste uke, og fryktet også ytterligere skader bak de løse fjellmassene. Arbeidet med å renske opp i og reparere tunnelen, som startet fredag, har imidlertid gått greit.

— Slik jeg har forstått det, har opprydningsarbeidet gått fortere enn antatt. Det så jo stygt ut i tunnelen etter brannen, men sånt er vanskelig å anslå, sier Sangolt.

Vegvesenet opplyste til BT fredag at flere hundre meter i tunnelen var sterkt påvirket av varmen og røyken fra brannen, og at det var skader på tunnelveggene, det elektriske anlegget og vann- og frostsikringen. Trekkvognen var totalt utbrent.

Røykla hele tunnelen

Det var i 19.30-tiden torsdag kveld at det oppsto brann i et vogntog som hadde en gravemaskin på hengeren. Ingen personer ble skadd i brannen, som oppsto rundt 200 meter inne i tunnelen fra vestsiden. Brannen røykla hele tunnelen ut til åpningen på østsiden.

UTBRENT: Trekkvognen var totalt utbrent, men det tok ikke fyr i hengeren og gravemaskinen bak. Det ville gitt en mye større brann. - Sånn sett kunne det gått verre, sa seksjonsleder Lars Øyre i Statens vegvesen.

Det at vogntoget hadde med seg en følgebil, ble redningen da brannen oppsto. 110-sentralen opplyste torsdag at vogntogsjåføren hoppet over i følgebilen, som kjørte videre og samtidig hindret trafikk i kjøre i retning brannen.

Måbøtunnelen er en 1893 meter lang tunnelen i Måbødalen i Eidfjord, med en stigning på opp mot syv prosent. Den ble åpnet i 1986.

Publisert: