Her kommer det sykkelvei

...og byrådet vil bruke 17 millioner på nye gangveier langs Bybanen.

Ny sykkelvei: Her i Lars Hilles gate stopper sykkelveien ved Grieghallen. Byrådet vil bygge videre ut mot Sandviken.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Byrådet skal i neste byrådsmøte behandle to saker som er gode nyheter for myke trafikanter i Bergen — det vil si dem som sykler eller kombinerer bybane og gange.

For syklistene er nyheten at kommunen, sammen med Statens Vegvesen, vil bygge en sykkeltrasé gjennom sentrum og Sandviken i retning Åsane.

Drittproblem:

Les også

Her holder de pusten når de sykler forbi

Midlertidige løsninger

Forslaget omfatter strekket fra Christies gate og frem til Åsanevegen/E39, og er utarbeidet i regi av Bergensprogrammet.

Prosjektet starter i krysset Christies gate/Kaigaten og følger Småstrandgaten, Torgallmenningen, Torget, Bryggen, Festningskaien, Bontelabo, Sjøgaten og Sandviksveien til E39 Åsaneveien.

Forprosjektet legger vekt på at traseen skal kunne etableres raskt, uten vesentlige omlegginger av trafikksystemet.

På deler av strekningen som kan komme i konflikt med en eventuell fremtidig bybanetrase, som i sentrumsgatene og del av Sjøgaten, foreslår prosjektet at det skal kunne anlegges midlertidige løsninger med en enkel standard.

TRASEEN: Slik vil sykkelveien gå gjennom sentrum og Sandviken. Blå strek viser første byggetrinn.

Forslaget går ut på at sykkelanlegget går parallelt med kjøreveien på hele strekningen, og krysser fylkesveien tre ganger — ved Allehelgens gate, på Torget og ved Sandbrogaten.

Gitt at høringsprossesen ikke fører til tunge innvendinger som utløser behov for reguleringsplan, forventes sluttbehandling ved årsskiftet, skriver Bergen kommune i en pressemelding.

Byggingen må detaljprosjekteres og byggestart kan skje tidligst høsten 2017.

Kronikk om sykkel:

Les også

Skjerpings, Bergen!

Snarveier til Bybanen

I sitt neste møte skal byrådet også vedta å bruke 17 millioner kroner på snarveier til bybaneholdeplasser.

Med utgangspunkt i tre rapporter om gangforbindelser for å korte avstanden til Bybanen har Trafikketaten, Grønn etat og Bybanen utbygging identifisert om lag 20 tiltak som kan gjennomføres frem til sommeren 2017, og 30 tiltak som kan gjennomføres frem mot 2018.

For relativt lave kostnader kan tilgjengeligheten til Bybanen økes for mange bolig— og arbeidsplassområder, skriver byrådet.

Eksempler på tiltak for å forbedre og oppgradere eksisterende og/eller etablere nye forbindelser, er nytt dekke og håndtering av overvann, trapper, håndlister, belysning og skilting for å korte ned avstanden til Bybanen.

Publisert: