Konen fikk latterkrampe da Erik forsøkte å få luft i ute-sofaen.

Nå har 200.000 mennesker sett videoen.

Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Bergenseren Erik Eskedal hadde sett en reklamefilm med en kvinne som gikk tre skritt til høyre og tre skritt til venstre, før hele den sofaen var fylt opp med luft. Han tenkte at dette produktet var noe han bare måtte teste.

Denne våren og sommeren har butikkene vært fylt opp av produktet. Noen har kalt det en ute-sofa, andre kaller det for en strandsofa.

— Vi snakket på jobben om at dette kunne være en fin sommergave til de ansatte, forteller han.

- Ikke like lett som på reklamen

Han stakk av gårde til XXL, hvor han kjøpte en ute-sofa av merket «Lubbis». Det finnes et titalls leverandører av denne typen sofa bare i Norge, og svært mange ute i verden.

— Vi ville leke oss litt på kontoret, men fikk det ikke helt til der. Jeg prøvde det hjemme i hagen, mens min kone filmet. Jeg gjorde så godt jeg kunne, men det var bare ikke like lett som på reklamen, sier han.

Les også:

Les også

Her triller tyvene ut handlevognen full av varer

Konen klarte ikke å stoppe å le. Til slutt klarte Eskedal å komme seg opp i sofaen.

— Det er sikkert lett for en liten jente å få det til, men for en liten og halvfeit fyr, var det ikke særlig lett. Når du først ligger der, så ligger du likevel godt. Da er sofaen ganske stabil, men den blir nok ikke med på ferie med det første, sier han.

Gikk viralt

Han la videoen ut på Facebook, hvor han delte den med sine venner. På en liten time hadde han fått 700 visninger. Han bestemte seg for å gjøre den offentlig. Nå har 200.000 mennesker sett bergenseren løpe rundt i hagen sin i Oslo for å fylle luft.

— Det er både morsomt og absurd at den er sett så mange ganger. Jeg tror det er kombinasjonen av en vanlig fyr på skjermen, min kones sjarmerende latter og en litt dustete musikk som gjør susen, sier han.

Mange av nordmennene som kommenterer filmen, forteller at de har samme erfaring. Både med Lubbis og med andre av ute-sofa-merkene.

Eskedal er ikke den første som har delt en slik video. De siste ukene har flere titalls videoer med produktet blitt spredt i sosiale medier med titler som «Laybag fails».

- Overdrevet

GeirKroken driver bedriften Z-profil som leverer Lubbis til flere norske butikker, blant annet XXL.

Hanhar ikke problemer med å se humoren i slike videoer.

— Det er bare artig at noen gjør slike morsomme ting. Det setter farge på tilværelsen, sier han.

  • Se video øverst i sak.
    Likevel har han inntrykk av at problemene folk har med å få luft i sofaene, er overdrevne.

— Hvis man følger bruksanvisningen, skal det være ganske kurant å bruke denne, men det krever kanskje litt øving, sier han.

Får det til hvis de vil

— Hvorfor går det galt?

— Dersom man for eksempel begynner å bøye seg, slik at det blir en liten brekk i sofaen, får man ikke inn luft. Jeg ser at det er mange måter man kan gjøre dette morsomt, sier han.

Selv har han ikke sett videoene som spres.

— Jeg har ikke fokus på dem. De som ønsker å få det til, får det til. Vi er svært fornøyde med mottakelsen av produktet her hos oss i alle fall, sier han.

- Hjelper med lange armer

ChillAir er en annen leverandør av strandsofaer. De har også fått lignende tilbakemelding fra en kunde.

— Man bør fylle luft utendørs, fordi man trenger stor plass. Man må ha god sving og lange drag på armene. Man bør helst ha litt lange armer, sier daglig leder, Kenneth Knutsen.

Hanmener Eskedal må jobbe litt med teknikken.

— Jeg ser jo at han er inne på noe der, men det han gjør feil er at han ikke lukker åpningen med en gang han får luft i den, sier han.

Publisert: