Vegvesenet malte over gatekunst
- Trist og unødvendig, sier Torny Aarbakke.
- Marie Misund BringslidKommentator i BT
Torsdag malte Mesta over et gatekunstverk under Gamle Nygårdsbro på oppdrag av Statens vegvesen.
Verket forestiller en mann som mange bergensere vil kjenne igjen, da han ofte spør forbipassende om de har noen kroner til overs.
— Jeg synes det er trist og unødvendig at de maler over det, sier Torny Aarbakke som går gjennom undergangen hver dag på vei til jobb.
— Det er mye kjedeligere å se på en grå trist vegg enn et flott kunstverk.
- Forventer at kunsten forsvinner
Gatekunstekspert Walter Wehus forteller at det er gatekunstneren Argus som står bar verket.
— Jeg var ikke klar over at det var borte. Det er synd, for det har bare vært der i noen uker, sier han.
I 2007 fjernet NCC Friele-grafittien under Smørsbroen på oppdrag av Vegvesenet. Det var den anerkjente gatekunstneren Dolk som sto bak verket, og flere reagerte på at det ble fjernet.
I januar ble også et annet verk av Argus fjernet ved fotballbanen på Møhlenpris, skriver NRK. Det var Bergen kommune som ved en feil malte over verket «What Do You See?», og i ettertid ble Argus bedt om å gjenskape graffitikunsten.
- Vil ha gatekunst i bybildet
— Det er ikke første gang et flott grafittiverk har forsvunnet fra bybildet, men det er synd likevel. Jeg mener etatene må bli flinkere til å vurdere kunsten før de fjerner den, sier Wehus.
— Folk ønsker gatekunst i bybildet. Det ser vi på måten de reagerer hver gang er verk som dette blir fjernet, og det bør Vegvesenet og andre bli flinkere til å ta hensyn til, sier han.
Wehus påpeker samtidig at gatekunstnerne ikke forventer at verkene skal bli stående til evig tid.
— Det er meningen at den skal forsvinne, slik at det blir plass til ny kunst.
Vegvesenet: - Har nulltoleranse
Håkon Toverud er byggeleder for Statens vegvesens driftskontrakt i Stor-Bergen. Han forteller at Statens vegvesen i utgangspunktet ikke ønsker tagging, graffiti eller gatekunst på installasjoner og konstruksjoner.
— Vi har nulltoleranse for slike ting, og det ligger i driftskontraktene at entreprenør skal fjerne dette innen ganske kort tid - ett døgn - etter at det oppdages, sier Toverud, og legger til:
— Hvis noe skal skje på eller ved installasjonene, skal det søkes om, slik at man kan få en vurdering og en eventuell aksept. Jeg kjenner ikke til at det har skjedd i dette tilfellet. Hovedinnstillingen vår er at vi tar slike ting vekk.