Forbrukerrådet: Norwegian gambler med passasjerene sine

Forbrukerrådet retter en advarende pekefinger mot flyselskapet Norwegian etter mange kanselleringer og for dårlig informasjon til kundene.

VERRE: Når uhellet først er ute, peker Norwegian seg ut ved å ha dårligere oppfølging enn andre selskap, mener forbrukerdirektøren
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

– De gambler med passasjerenes flyreiser, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Selskapet ligger langt foran andre flyselskap når det gjelder antall henvendelser til Forbrukerrådet. Norwegian er på tredjeplass blant kjente firmanavn i forbrukerstatistikken.

Det svikter både på drift, informasjon og kundeservice, ifølge henvendelsene. Flesland mener mye tyder på at selskapet bevisst legger seg på en så stram linje at det går utover passasjerene.

Les også

Flere hundre nordmenn rammet av Norwegian-kanselleringer

– Vi skjønner at det er mulig å få problemer med planlegging, men når det skjer år etter år etter år, så er det gambling, sier hun.

Når uhellet først er ute, peker Norwegian seg ut ved å ha dårligere oppfølging enn andre selskap, mener forbrukerdirektøren, som oppfordrer reisende til å bokmerke Forbrukerrådets flyrettighetsråd eller laste ned appen.

– De gir ikke nok informasjon i tide, og det er umulig å komme fram til kundeservice både på telefon og i skranken. De har ikke nok bemanning på kundeservice, kan det se ut som, sier hun.

Les også

Mindre trøbbel for Norwegian

Forbrukerrådet var i kontakt med selskapet i fjor for å presse på for bedre oppfølging av kundene, og vil følge opp igjen i år. Blant annet bruker Norwegian et 815-nummer til kundeservice, noe de ikke har lov til.

Det er en nedgang i antall spørsmål om passasjerrettigheter i forhold til samme periode i fjor på 28 prosent. Flesland mener imidlertid fjoråret lå uvanlig høyt, blant annet fordi det var mange spørsmål knyttet til innføring av flypassasjeravgiften.

Publisert: