To personer har status som mistenkt etter togulykken i Arna

Lørdag kveld ble føreren av godstoget som sporet av i Arna avhørt av politiet.

Ulykken skjedde fredag kveld.
Publisert: Publisert:

Politiet opplyser i en pressemelding at føreren av toget har status som mistenkt.

Politiet har også gitt mistenktstatus til en annen ansatt i togselskapet Onrail. Denne personen arbeider blant annet som bremseprøver.

– Det er en som samarbeider med lokomotivfører før avgang for å kontrollere bremsene. Bremsene kontrolleres rutinemessig på alle tog før avgang, sier Henning Aandal.

Han er daglig leder i Onrail.

Les også

Dette vet vi om togulykken

To tog i tunnelen

Føreren og bremseprøveren er mistenkt for å ha brutt en bestemmelse i straffeloven som handler om «uaktsom fremkalling av fare for allmennheten».

Godstoget kom fra Bergen da det fredag kveld sporet av ved inngangen til Arnanipatunnelen. I motsatt retning kom et tog fra Oslo.

Begge togene var i tunnelen da ulykken skjedde. Det er bare ett spor i tunnelen.

– Viktig å få fakta på bordet

Daglig leder Aandal sier at selskapet fikk vite om mistenkt-statusene da det ble sendt ut pressemelding lørdag kveld, og at han ikke har snakket med de ansatte etter det.

– Vi har registrert pressemeldingen. Det gjenstår å se hvilken informasjon politiet nå sitter på, og hvilken informasjon som ligger til grunn for den nye statusen, sier han.

Han sier at selskapet samarbeider med politiet og havarikommisjonen, for å få mest mulig informasjon frem.

– Det er viktig for oss å få fakta på bordet, for å hindre at det skjer igjen, sier han.

Politiet har startet etterforskning av togulykken.

– Ikke straffskyld

Advokat Per Magne Kristiansen representerer den ene mistenkte etter at Norsk jernbaneforbund har engasjert Elden Advokatfirma for å ivareta deres medlems rettigheter.

Kristiansen skriver at hans klient har stilling som truckfører, men også utfører andre oppgaver med å klargjøre toget.

– Min klient har i kveld vært i avhør hos politiet. Han erkjenner ikke straffskyld i saken, men samarbeider fullt og helt med politiet. Han har forklart seg om de forhold han har kjennskap til, slik at saken raskest mulig kan avsluttes for hans vedkommende, skriver Kristiansen i en kommentar.

Stoppet av sikkerhetsbarriere

Ifølge Statens Havarikommisjon, har godstoget kjørt på rødt lys.

Når et tog kjører på rødt lys, ledes toget ut i en avledende sporveksel som gjør at toget svinger av fra det sporet det er i. Det er en sikkerhetsmekanisme, ifølge kommisjonens avdelingsdirektør, Ida Hogganvik Grøndahl.

– Er det derfor toget sporet av?

– Det ledes inn på et spor som er ganske kort. Det går bare i en butt før tunnelen, så da må det spore av, sier Grøndahl.

– Er sikkerhetsbarrieren laget slik at toget sporer av hvis det kjører på rødt lys?

– Det kommer selvfølgelig inn på hastigheten og hvor langt toget er. Det er ikke nødvendigvis slik at man sporer av, sier hun.

Oppryddingen etter togulykken vil ta mange dager, ifølge Bane NOR.

Arbeider i tunnelen

Grøndahl sier at hun ikke har svar på hvor langt unna de to togene var hverandre i tunnelen.

– Er det en reell fare for at togene kunne kollidert?

– Det er for tidlig å gi et konkret svar på, men det vil være en del av sikkerhetsundersøkelsen vår, sier avdelingsdirektøren.

Hun forteller at folk fra kommisjonen har vært inne i tunnelen, og at det pågår arbeid der lørdag kveld.

Publisert: