To personer har status som mistenkt etter togulykken i Arna
Lørdag kveld ble føreren av godstoget som sporet av i Arna avhørt av politiet.
Politiet opplyser i en pressemelding at føreren av toget har status som mistenkt.
Politiet har også gitt mistenktstatus til en annen ansatt i togselskapet Onrail. Denne personen arbeider blant annet som bremseprøver.
– Det er en som samarbeider med lokomotivfører før avgang for å kontrollere bremsene. Bremsene kontrolleres rutinemessig på alle tog før avgang, sier Henning Aandal.
Han er daglig leder i Onrail.
Dette vet vi om togulykken
To tog i tunnelen
Føreren og bremseprøveren er mistenkt for å ha brutt en bestemmelse i straffeloven som handler om «uaktsom fremkalling av fare for allmennheten».
Godstoget kom fra Bergen da det fredag kveld sporet av ved inngangen til Arnanipatunnelen. I motsatt retning kom et tog fra Oslo.
Begge togene var i tunnelen da ulykken skjedde. Det er bare ett spor i tunnelen.
– Viktig å få fakta på bordet
Daglig leder Aandal sier at selskapet fikk vite om mistenkt-statusene da det ble sendt ut pressemelding lørdag kveld, og at han ikke har snakket med de ansatte etter det.
– Vi har registrert pressemeldingen. Det gjenstår å se hvilken informasjon politiet nå sitter på, og hvilken informasjon som ligger til grunn for den nye statusen, sier han.
Han sier at selskapet samarbeider med politiet og havarikommisjonen, for å få mest mulig informasjon frem.
– Det er viktig for oss å få fakta på bordet, for å hindre at det skjer igjen, sier han.
– Ikke straffskyld
Advokat Per Magne Kristiansen representerer den ene mistenkte etter at Norsk jernbaneforbund har engasjert Elden Advokatfirma for å ivareta deres medlems rettigheter.
Kristiansen skriver at hans klient har stilling som truckfører, men også utfører andre oppgaver med å klargjøre toget.
– Min klient har i kveld vært i avhør hos politiet. Han erkjenner ikke straffskyld i saken, men samarbeider fullt og helt med politiet. Han har forklart seg om de forhold han har kjennskap til, slik at saken raskest mulig kan avsluttes for hans vedkommende, skriver Kristiansen i en kommentar.
Stoppet av sikkerhetsbarriere
Ifølge Statens Havarikommisjon, har godstoget kjørt på rødt lys.
Når et tog kjører på rødt lys, ledes toget ut i en avledende sporveksel som gjør at toget svinger av fra det sporet det er i. Det er en sikkerhetsmekanisme, ifølge kommisjonens avdelingsdirektør, Ida Hogganvik Grøndahl.
– Er det derfor toget sporet av?
– Det ledes inn på et spor som er ganske kort. Det går bare i en butt før tunnelen, så da må det spore av, sier Grøndahl.
– Er sikkerhetsbarrieren laget slik at toget sporer av hvis det kjører på rødt lys?
– Det kommer selvfølgelig inn på hastigheten og hvor langt toget er. Det er ikke nødvendigvis slik at man sporer av, sier hun.
Arbeider i tunnelen
Grøndahl sier at hun ikke har svar på hvor langt unna de to togene var hverandre i tunnelen.
– Er det en reell fare for at togene kunne kollidert?
– Det er for tidlig å gi et konkret svar på, men det vil være en del av sikkerhetsundersøkelsen vår, sier avdelingsdirektøren.
Hun forteller at folk fra kommisjonen har vært inne i tunnelen, og at det pågår arbeid der lørdag kveld.