Nummer 15 i verden, ukjent i Bergen

Håkon Pedersen (25) fra Steinestø nærmer seg verdenstoppen i trial. I Bergen kan han gå gatelangs aldeles uforstyrret.

ÉN FEIL: Håkon Pedersen på vei over ett av de kunstige hinderne på Festplassen lørdag. Like etterpå gjør han feilen som gjør at han mister seieren i konkurransen.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel

Lørdag viste norgeseliten seg frem på Festplassen. Én feil var nok til at førsteplassen glapp for han som vanligvis er eneren i Norge.

— Det gjør ingenting, vi er som en eneste stor familie, vi som driver med dette, sier 25-åringen fra Åsanes nordlige utkant.

Fire år på heltid

11 år gammel ble Håkon Pedersen med en kamerat til Eikås motorsportssenter. Der ble han introdusert for trial. Siden har han vært hektet, og de fire siste årene har han drevet med trial på heltid. Mye av vinteren tilbringer han i Gerona i Spania, like nord for Barcelona. Det er der verdenseliten holder til. Pedersens mål er å bli bedre enn dem alle. Det er 15 plasser opp til toppen.

— Det er et høyst seriøst mål. Ellers hadde jeg ikke brukt all min tid og alle mine penger på dette, sier Pedersen. Han har et budsjett på «noen hundre tusen kroner». Sponsorer finansierer det meste, men inntektene kommer ikke av seg selv.

Sponsorjakt

— Jeg må skaffe mine egne sponsorer, sier Pedersen.

TOER: Håkon Pedersen var fornøyd med prestasjonen, men ikke fullt så fornøyd med plasseringen etter å ha tatt andreplassen i lørdagens konkurranse på Festplassen.

Lørdagens konkurranse på Festplassen var en ordentlig mannjevning mellom de beste trialutøverne i landet. Samtidig var det et arrangement som hadde til hensikt å skape blest om sporten. De fremmøtte fikk en oppvisning til å miste pusten av.— Det er helt utrolig hva de får til, sier Janne Torvund.

Må kjøre følsomt

Hun er mor til Håkon Pedersen, men lar seg stadig forundre av hva han og de andre utøverne presterer. Over bratte hindre tar de seg frem, fortrinnsvis uten å sette føttene i bakken under motorsykkelen. Idretten krever konsentrasjon, god balanse, kroppsbeherskelse og guts. Clutch, gass og bremser må brukes med den ytterste følsomhet. Hvis ikke, går det fort galt.

— Men heldigvis er det ikke stor fart som gjelder, og skader ser vi lite av. Man kan slå seg, ja, men Håkon har aldri skadet seg alvorlig, understreker Janne Torvund.

Mor og far avgjørende

Sønnen anslår at han har rundt 200 reisedøgn i året. Konkurransene foregår for det aller meste i Europa, men en tur til Japan er det også blitt.

Opp gjennom årene er det støtten fra mor og far som har holdt ham gående.

— Uten dem hadde det ikke gått, sier Pedersen.

For tiden er det Øst- og Sørlandet som har de største trialmiljøene i Norge. Litt symptomatisk var det derfor at det var Ole Kristian Sørensen fra Arendal som stakk av med førsteplassen lørdag.

Publisert: