Fylket foreslår å legge ned bussruter, kutte bybaneavganger og øke prisene: – Tull

Fylket foreslår å legge ned bussruter, færre bybaneavganger og dyrere månedskort.

Heike Butter tok buss nummer 460E mandag ettermiddag klokken 16.20. – Ekspressbussen er alltid full, sier hun om ruten fylket foreslår å legge ned.
Publisert: Publisert:

– Nei? Virkelig? utbryter Heike Butter samtidig som bussen hun venter på, svinger inn på Bystasjonen perrong G.

Buss nummer 460E til Ågotnes er blant kollektivrutene som er foreslått nedlagt av Vestland fylkeskommune fra neste år. Nå frykter Butter at hun må bruke én time ekstra i reisetid hver dag mellom Rong i Øygarden og jobben i Bergen sentrum.

– Det er bare tull. Hvorfor vil de kutte den? spør hun oppgitt.

I forslaget til budsjett for Vestland neste år legges det opp til en innsparing på 100 millioner kroner på kollektivtrafikk. Halvparten i bergensområdet, og resten i distriktene.

Denne bussruten er blant dem som foreslås kuttet.

Dette er kuttlisten

Kort fortalt: Bussruter foreslås nedlagt, færre bybaneavganger og dyrere månedskort.

Dette er fylket sine forslag for å spare penger:

Bergensområdet:

  • Legge ned 3E Støbotn/Vadmyra og 4E Flaktveit/Bergen busstasjon.
  • Færre avganger på 50E Birkelandsskiftet/Bergen busstasjon, 83 Nesttun/Bergen busstasjon, 900 Tyssebotn–Valestrand/Bergen og 530 Bergen–Hufthamar/Festplassen.
  • Legge ned ekspresslinjene fra omegnskommuner til Bergen: 23E Straume terminal/Sandsli–Kokstad, 300E Bergen/Knarvik, 450E Skogsskiftet/Bergen busstasjon og 460E Ågotnes/Bergen busstasjon.
  • Linjene 13 Bergen sentrum/Solheimsviken og 26 Åsane terminal/Lagunen terminal legges ned.
  • Færre bybaneavganger i helgene. Fra avganger hver 7. til 8. minutt til avganger hvert 10.–15. minutt.

Distriktet:

  • Færre avganger på linjene 100 Måløy/Førde, 200 Førde/Rysjedalsvika, 820 Sogndal/Førde, 925 Hardangerlinja mellom Bergen og Voss via Norheimsund og 930 Bergen/Odda.
  • Legge ned fergesambandet Kinsarvik–Utne.
  • Innstille avganger på Sunnhordlandsruta, Bergen–Leirvik, på dagtid.
  • Turistrute i Hardanger foreslås å bli kommersielt driftet.
  • Godsbåt mellom Bergen og Gulen skal ikke lenger være et fylkeskommunalt tilbud.

– Dette kan fremme privatbilismen

Hanne Klæbo med Carla og Haakon, som begge har instrumenter på ryggen.

Gjennom busstasjonen går også Bybanens linje 1. Fylket foreslår å kutte i antall helgeavganger. Nå kjører banens linjer hvert 7. til 8. minutt i helgene. Hvis fylket får gjennomslag, vil man måtte vente på Bybanen mellom 10 og 15 minutter lørdag og søndag.

– Hyppigheten er jo det som gjør Bybanen så attraktiv, så dette høres jo veldig dumt ut, sier Hanne Klæbo, før hun hopper på banen retning Flesland.

Fylkesdirektør Rune Haugsdal sier til BT at han har foreslått en innsparing på 266 millioner totalt. 100 millioner av disse er knyttet til kollektivtransport.

– Jeg har full forståelse for at dette er dumt og at dette ikke er ønskelig. All forskning og erfaring tilsier at det er god frekvens som fremmer kollektivbruken, sier han.

I Miljøløftet står det at stat, fylkeskommune og kommune samarbeider om «det nasjonale målet om nullvekst i persontransport med personbil».

– Disse sparetiltakene som går ut over kollektivtilbudet – hvordan bidrar de til nullvekst i persontransport med personbil?

– Dette kan bidra til å redusere kollektivbruken og fremme privatbilismen, men det er foreslåtte tiltak for å få et krevende budsjett i balanse, sier fylkesdirektøren.

Det var NRK som først omtalte saken.

– Vi kan alltid håpe at vi får mer penger fra staten, men det er innstramminger totalt sett. Og da må også det offentlige være en bidragsyter i en slik sammenheng, sier fylkesdirektør Rune Haugsdal.

Øke prisene med 60 kroner

Marianne Rasmussen står også på perrong G på busstasjonen i Bergen sentrum. Selv skal hun ta den første bussen som kommer til Straume terminal, hvor hun har parkert. Derfra skal hun kjøre hjem til Kolltveit.

– Jeg ser jo at det er en kjempeulempe for dem som bort lengst ute på Sotra, som i Sund og på Ågotnes. Med ekspressbussen slipper de innom alle stoppene, det er klart at det besparende i tid, sier Rasmussen.

I tillegg til å forslaget om å legge ned flere busslinjer, ønsker fylkeskommunen også å øke prisene med 6,5 prosent.

Et månedskort vil da for eksempel bli 60 kroner dyrere enn det er i dag. Fra 755 kroner til 805 kroner.

– Helt greit, synes Rasmussen om prisøkningen.

– Jeg har alltid kjørt bil til jobben, men for et halvår siden begynte jeg å ta bussen. Det er avslappende og deilig! Men for at det skal være det må det tilrettelegges, sier Marianne Rasmussen.

– En hån

Øygarden-ordfører Tom Georg Indrevik (H) sier han ble sjokkert da han først fikk vite om forslaget.

– Dette er en hån mot nullvekstmålet for biltrafikk. Jeg hadde ikke forestilt meg at fylkeskommunen og fylkesdirektøren ville foreslå dette, sier han.

– Det er totalt uforståelig at de foreslår dette i en tid hvor vi ønsker at flere skal bruke kollektivtransport.

Til det svarer fylkesdirektøren følgende:

– Jeg har forståelse for at man stiller seg spørrende til det, men med en krevende budsjettsituasjon må det gjøres krevende tiltak for å få budsjettet i balanse.

Flere av linjene som er foreslått kuttet, går mellom Bergen og Øygarden.

Øygarden-ordfører Tom Georg Indrevik (H) mener forslaget er en hån mot nullvekstmålet for biltrafikk.

– Min frykt er at folk vil bruke bilen et større stykke av veien til Bergen. Det vil bli mindre attraktivt å bruke kollektivtransport.

På spørsmål om hvordan han mener fylkeskommunen heller burde spare inn i budsjettet, svarer han:

– Fylkeskommunen har et stort budsjett. Dette er en tydelig prioritering av de tettest befolkede områdene. Vi må styrke linjene, heller enn å fjerne dem.

Neste uke skal flertallspartiene legge frem sitt budsjettforslag.

– Jeg ikke bare håper, men forventer at forslaget vil være endret da, sier han.

– Hvis ikke er det en fallitterklæring.

Høyre vil hente reklamepenger

Gruppelederen for Vestland Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, understreker at hver stein må snus for å hindre kutt i rutetilbudene.

I sitt alternative budsjett foreslår de å innføre reklame på kollektivtrafikken.

– Vi vet at kutt i rutetilbudet vil føre til lavere bruk av kollektivtransport og økt bilbruk. Derfor er det nødvendig å skaffe alternative inntekter for å finansiere dette, mener Bjørkly.

I det alternative budsjettet har Høyre avsatt 35 millioner kroner fra reklameinntekter.

Publisert: