La barna programmere

Koding bør være obligatorisk i grunnskolen.

LITE FREMTIDSRETTET: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) lar skolene selv avgjøre om de skal lære bort koding som valgfag.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel
iconLeder
Dette er en leder. Lederartikkelen uttrykker Bergens Tidendes publisistiske idé: En partipolitisk uavhengig, frittstående, liberal og borgerlig (ikke-sosialistisk) avis.

I helgen lanserte USAs president Barack Obama et ambisiøst program for å tilby dataundervisning til alle amerikanske skolebarn. Norske myndigheter er ikke like ambisiøse. Byrådet i Bergen ønsker å tilby elevene i ungdomsskolen koding som valgfag. Det er i det minste en god start.

Elever bør få undervisning i koding allerede på barneskolen. Og programmering må ikke bare være valgfag, men komme inn på lærerplanen. Alle som går ut av grunnskolen bør ha et minimum av programmeringskunnskaper.

Egentlig burde det være selvsagt. Ingen som vokser opp i Norge i dag kommer seg gjennom livet uten bruk av datamaskiner.

HVA GJØR ALLE SKIPENE I VÅGEN? BTs kommentator mønstret på for å finne svar.

Enda viktigere er det at elevene utdannes til dagens og fremtidens arbeidsmarked. Uansett hva vi skal leve av etter oljen, kan man forvente at informasjonsteknologi blir en viktig del av norsk økonomi. Derfor er det naturlig at programmering er en del av allmennutdanningen, på lik linje med matematikk og samfunnsfag.

En innvending er at dagens datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner kan brukes uten et snev av kunnskap om den underliggende teknologien. De som skal ha jobber innen informasjons— og kommunikasjonsteknologi kan ta spesialisert utdanning.

Det var kanskje et holdbart argument mot koding i skolen for 30 år siden. Ikke alle skal bli programmerere, men programmering er uansett et nyttig verktøy i mange jobber. Og ingen tar skade av et minimum av forståelse for teknologien de benytter seg av.

CANNABIS-BLØFFEN: Motstemmer mot legalisering er viktig, men cannabisdebatten bør ikke domineres av forbudsfanatikere.

I undervisningsøyemed vil programmering i grunnskolen ha flere fordeler. Koding på timeplanen vil bidra positivt på flere fagområder, blant annet fordi programmering handler om å løse problemer og å være kreativ. Bruk av programmeringsspråk vil også gi elevene bedre språkforståelse.

Programmeringsspråkene har en struktur basert på enkle, logiske funksjoner. Derfor vil koding gi elevene en bedre forståelse for matematikk.

Programmering er ikke for vanskelig for barneskoleelever. Mange av de grunnleggende prinsippene for hvordan datamaskiner fungerer er relativt enkle. Og det finnes gode og barnevennlige programmeringsverktøy.

Fra høsten 2016 kan 20 ungdomsskoler i Norge delta på et pilotprosjekt med programmering som valgfag i skolen. Fungerende skolebyråd Roger Valhammer (Ap) ønsker at Bergen er en av kommunene som får være med i prosjektet.

Det er bra at myndighetene er i gang med enkelte prosjekter, men på nasjonalt plan må utviklingen gå raskere. Læreplanen for grunnskolen er regjeringens ansvar. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) lar skolene selv avgjøre om de skal lære bort koding som valgfag. Det er en lite fremtidsrettet innstilling.

Obama har skjønt hvor viktig det er å starte tidlige med dataundervisning. Kunnskapsministeren har fortsatt noe å lære.

BT MENER: Hele byen bør omfavne byrådets arbeid for å styrke nynorsken.

Publisert: