Jeg er sjokkert over uanstendigheten lærerne blir møtt med

Man kan ikke utforme politikken med utgangspunkt i den ene kjipe læreren naboen til tanten din hadde på skolen.

UTENKELIG: Tenk om landets sykepleiere fikk beskjed om dette: I morgen mister alle autorisasjonen sin, og dere må studere i minst ett år til for å få den tilbake, skriver Eline Margrete Hjellum.
  • lektor i nordisk
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Tenk om landets sykepleiere fikk beskjed om dette: I morgen mister alle autorisasjonen sin, og dere må studere i minst ett år til for å få den tilbake. Arbeidsgiver kommer ikke til å betale kostnadene ved å skaffe denne utdanningen (læringsmateriale, studieavgift og permisjon med lønn) til flere enn en liten del av dere. Hvis dere ønsker å skifte arbeidsplass, vil dere ikke kunne søke på sykepleierstillinger, bare på stillinger som ufaglærte. Dere vil også kunne lønnes som ufaglærte av eksisterende arbeidsgiver dersom denne ønsker det.

Debattant fikk dette spørsmålet av faren:

Les også

«Tåler du ikke motstand eller er du ikke smart nok?»

Høres dette sprøtt ut? Det er det som er skjedd med en betydelig del av de lærerne som har tatt den gamle allmennlærerutdannelsen. I min foreldregenerasjon finnes det mange lærere med en tre— eller fireårig utdannelse som plutselig er erklært ugyldig av norske myndigheter.

Dette er mennesker som tok en utdannelse man på den tiden måtte ha gode karakterer for å komme inn på. En utdannelse de fikk vite kvalifiserte dem til en profesjon. En utdannelse som ble tilbudt av offentlige utdanningsinstitusjoner, og dermed var godkjent av staten. Dette er mennesker som har gjort en innsats for barn og unge i en mannsalder, uten at de har fått noe særlig godt betalt for det – sammenliknet med for eksempel en industriarbeiderlønn.

Debattant:

Les også

Krev norskeksamen av flyktningene

Nå har de fått beskjed av myndighetene om at utdannelsen deres ikke er god nok. Og i stedet for å tilby dem en reell mulighet til å oppdatere utdannelsen sin, får de beskjed om at de ikke lenger er kvalifisert til å utføre jobben de har gjort i alle år. Det er en hån mot ansvarlige mennesker som har fullført en høyere utdanning og stått på for det norske samfunnet gjennom et langt yrkesliv.

Og ikke kom her og fortell meg at du har hatt en dårlig lærer som ikke kunne lære fra seg. Selvfølgelig har du det. Men du har kanskje vært borti en dårlig sykepleier også? Kanskje en dårlig lege? En advokat som gjorde en grov feil som gikk ut over deg? En økonom som rotet det til? En rørlegger som ikke fant ut hvor lekkasjen kom fra? Men vil du da foreslå å frata alle rørleggere fagbrevet?

Ungdommen søker seg til trygge studier:

Les også

Sykepleier og lærer på trendtoppen

Jeg er sjokkert over den uanstendigheten som norske lærere i min foreldregenerasjon blir møtt med. Det hjelper ikke at jeg selv er lektor i nordisk, og dermed (forhåpentlig) har en utdannelse som er gyldig noen år til fremover. Det er en grunnleggende nedvurdering av en hel profesjon som ligger under slike vedtak. Vi får aldri en bedre skole hvis ikke lærerprofesjonen får mer tillit og status.

Da må myndighetene ta noen grep. Jeg foreslår at en begynner med å:

  1. Snakke opp lærerprofesjonen og den innsatsen som gjøres i skolen hver dag. Dette er ikke uten omkostninger i form av slikt som søndagsjobbing, telefoner fra foreldre på kveldstid – og utmattelse når skoleåret er slutt. (Bare prøv å tilbringe en lørdagsformiddag alene med klassen til 7-åringen din, så skal du se hvordan det går med hjernekapasiteten din.)
  2. Tilby ALLE lærere en reell mulighet til å hele tiden oppdatere seg til ønsket kompetanse, selvsagt på arbeidsgivers regning.
  3. Skjønne at ingen barn og unge kommer til å lære noe de ikke er villige til å jobbe for å lære, samme hvor høy utdannelse læreren har.
  4. Skjønne at lærere flest er dyktige, at liker jobben sin – og vil det beste for barna og ungdommene de jobber med. Man må derfor slutte å utforme politikken med utgangspunkt i den ene kjipe læreren naboen til tanten din hadde på skolen.
Publisert: