Våre krav er fortsatt de samme

Vi er fornøyd med at Regjeringen har lagt frem en ambisiøs NTP-ramme, men ser også klare rom for forbedringer.

 Et samlet nærings- og arbeidsliv står bak betydningen av E39. Når det gjelder Øst–Vest savner vi tydeligere prioriteringer i NTP, skriver Roger Pilskog (LO) og Tom Knudsen (NHO).
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

I Bergens Tidende 8. mai gjør Styret i Aksjonsgruppa for NY E16 Bergen – Voss NO oss en visitt under overskriften «Skremmende feilprioritering hos NHO og LO», og vi kan med en gang si at det utgangspunktet er vi selvsagt uenige i.

Ved rullering av Nasjonal Transportplan (NTP) i 2013 prioriterte NHO og LO Svegatjønn – Rådal (2015), Sotrasambandet (2017), Hordfast (2019) og Nyborgstunnelen (2014-2017).

Ved rulleringen i 2017 er våre krav: Sotrasambandet (2017), Hordfast (2018), (lovet av Erna Solberg (H) og Knut Arild Hareide (KrF)), E16 Arna–Stanghelle (2021), og Ringvei Øst, inkl. Nordhordlandstunnelen (2021), samt Bymiljøavtalen for Bergen, og at alle disse prosjektene skal inn i første planperiode.

Les også

Prioriteringspanikk

Dette sto vi sammen om, med tilslutning også fra Hordaland fylkeskommune, Bergen kommune og Bergen næringsråd som Hordalands innspill til NTP. NHO og LO har som kjent, trukket seg fra trepartssamarbeidet om samferdsel med fylket, etter at vikarierende fylkesordfører Pål Kårbø har tatt til orde for noe annet enn enigheten vi hadde med fylkesordfører Anne Gine Hestetun sommeren 2016.

Når det er sagt vet vi at ved neste rullering av transportplanen ligger det enda flere prosjekter på tallerkenen, Rv.13 Vikafjellet, E39 Eikefet – Romarheim, E16 Stanghelle – Voss, Arm fra Bergen til E134, Sunnhordlandsdiagonalen, påkobling av Austevoll og Fusa til E39 for å nevne noen. Knut Arild Hareide (KrF) og Terje Breivik (V) skal ha honnør for at de har gitt uttrykk for at de «ikke har gjort jobben» for Hordaland når det gjelder NTP. Det er en erkjennelse vi mener flere burde tatt inn over seg.

Les også

NHO og LO bryter samarbeidet med fylkeskommunen

Så til styret i Aksjonsgruppa for NY E16 Bergen – Voss NO, adressaten var Regjeringen frem til NTP ble lagt frem, men er nå Stortinget. Slik sett retter dere baker for smed, NHO og LOs krav har med E16 Arna–Voss med oppstart første periode.

Stortinget skal behandle NTP før sommeren, og til Stortinget har vi følgende budskap: NHO og LO er fornøyd med at Regjeringen har lagt frem en ambisiøs NTP-ramme, men ser også klare rom for forbedringer–ikke minst for viktige prosjekter for næringslivet på Vestlandet. Vi har fem forslag til løsninger:

  1. Mer offensiv investeringsprofil enn det som ligger til grunn slik at man kan fremskynde oppstart av viktige prosjekter som E39 Hordfast, E16 Bergen–Voss (Arna–Stanghelle), Ringvei øst, inkl. Nordhordlandstunnelen, samt Øst–Vest forbindelser.
  2. Sikre at samferdsel fortsatt blir prioritert og fulgt opp i de årlige statsbudsjettene.
  3. Prioritere de viktigste prosjektene. Et samlet nærings- og arbeidsliv står bak betydningen av E39. Når det gjelder Øst–Vest savner vi tydeligere prioriteringer i NTP.
  4. Mer fokus på kostnadsutvikling i sektoren. Med store utbyggings- og forbedringsbehov rundt omkring i landet, må man være nøkterne i valg av standard og dimensjoner for veien, men samtidig ivareta kvalitet som sikkerhet og fremtidige trafikkprognoser.
  5. Mer effektiv planlegging. Ambisjonen om halvert planleggingstid må inn igjen i NTP og sikre at dette blir et sentralt styringsparameter for raskere fremdrift av viktige samferdselsprosjekter.
Publisert: