Vi bussjåfører gruer oss til denne tiden

Jeg har ikke tall på alle nestenulykkene jeg vært vitne til.

Ørjan Takle mener mange motorsyklister bedriver uvettig kjøring.
Publisert: Publisert:
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Det går mot vår. Mot lysere og varmere tider. Noen har begynt å vise frem spredte vårtegn på sosiale medier, andre gleder seg til starte mer vårlige aktiviteter. Selv om jeg også gleder meg over våren som kommer, så tilhører jeg en yrkesgruppe som også kvier seg: Yrkessjåførene på storbil.

Politiet har for kort tid siden vært i mediene med sine bekymringer for villmannskjøring med motorsykler. De har varslet økt oppmerksomhet mot det de oppfatter som risikofylt aktiviteter på tohjulte motoriserte kjøretøy. Det vil jeg støtte.

Selv kjører jeg buss. I sommerhalvåret ser vi bussjåfører hasardiøs bruk av motorsykkel daglig. Spesielt i rushtiden. Da kjører motorsyklistene på utsiden av stillestående og saktegående køer. De kjører sikksakk mellom bilene. Snart på ene siden, og snart på andre siden av køene. Heltrukne enkle og doble gule streker har tilsynelatende ingen betydning for mange motorsykkelførere.

Verst er det når køene står stille ene veien, og vi kommer med buss i motsatt retning og følger fartsgrensen. Og når motorsyklene da kommer imot oss i vårt kjørefelt på smale og uoversiktlige steder. Jeg har ikke tall på alle nestenulykkene jeg vært vitne til. Hvor mange ganger jeg nesten har blitt involvert i dramatiske ulykker. Hvor mange ganger jeg har kjørt videre med intens hjertebank og forhøyet adrenalinproduksjon.

Les også

Motorsykkelgrupper skaper frustrasjon på veiene

Jeg, kollegaene mine og ledelsen vår har gjentakende ganger henvendt oss til politiet og bedt dem gjøre noe med denne praksisen. Men så langt har vi snakket for døve ører. Noen ganger har vi blitt bedt om å ligge lenger til høyre, slik at det blir plass for motorsyklene. Da har ikke politiet forstått særlig mye.

Det finnes riktignok en og annen strekning der det selvsagt er mulig. Men det er sjelden nestenulykkene skjer på sånne strekninger. De skjer for det meste der to store møtende kjøretøy bruker nesten all tilgjengelig veibredde. Det skjer i mørke svingete tunneler, der det nesten ikke er mulig å se forskjell på billykter i kø og lyset fra motorsykler i feil felt. Og det skjer veldig ofte når vi minst venter det.

Det har vært mye oppmerksomhet rundt kjøretøy som av ulike grunner kjører i feil retning. Dette har spesielt fått mye oppmerksomhet når det skjer i de nye tunnelene mot Os. Og det vil åpenbart kunne forårsake fatale ulykker. Nå kan ikke jeg påberope meg nevneverdig medisinsk kompetanse. Men selv for en bussjåfør, som meg, er det nokså åpenbart at det neppe er særlig sunt for en motorsyklist å frontkollidere med en buss som kommer i 60–70 km/t. Og det er slett ikke sikkert at bussjåføren vil overleve en sånn kollisjon heller.

Statistikken viser at hvert femte dødsoffer i trafikken er en motorsyklist. Noe som tilsier at bruk av motorsykkel er svært risikofylt. Og etter vår mening et viktig insitament til å ta denne problematikken på alvor. For det er jo forbudt å krysse enkle og doble heltrukne gule striper også for tohjulinger. Skraverte gule felt er ikke akselerasjonsfelt for motorsykkel.

Og forbikjøring skal også skje i samsvar med vegtrafikklovens hovedregel: «§ 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.»

Vi i bussbransjen har ikke mistet troen på politiet ennå. Vi håper at politiet i løpet av sommerhalvåret 2024 gir dette problemet økt oppmerksomhet.

Har du sett motorsyklister kjøre hasardiøst?

Publisert: