Cruisetrafikken i Bergen skal aldri tilbake dit den var

Å fjerne utslipp fra cruise vil være et betydelig bidrag for å gjøre byen fossilfri.

Som et minimum må cruiseskip som anløper Bergen, kunne koble seg til landstrøm, skriver innsenderne. På bildet er «Independence of the Seas» på besøk i Bergen i 2018.
  • Leder i Naturvernforbundet Hordaland
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Cruisetrafikken langs norskekysten ligger brakk. Inntil videre er alle seilinger kansellert. Gjenåpningen etter pandemien kan komme tidligst i juli, og flåten vil deretter bruke seks til åtte uker på å komme i normal drift. Da er sesongen i praksis over. Cruiseåret 2021 blir som 2020 – dørgende stille.

Vil cruisetrafikken overhodet komme opp på samme nivå som før pandemien? Flere forhold kan tyde på at det ikke vil skje. Cruiseturisme har vist seg å være sårbar for smittespredning.

Selv om koronapandemien nå er på retur, kan erfaringene de siste ett og et halvt årene og mulighetene for nye smitteoppblomstringer dempe både reise- og investeringslysten.

William Helland-Hansen (fra v.) og Gabriel Fliflet fra Naturvernforbundet i Hordaland.

Minst like viktig er det at cruiseskip forbys i verdensarvfjordene fra 2026, hvis de ikke er utslippsfrie ved kai og på vei inn- og ut av fjordene. Den kortsiktige konsekvensen kan være at skipene seiler forbi.

Men siden de fleste av de ledende norske cruisehavnene har satt seg samme mål som verdensarvfjordene, Bergen havn inkludert, er cruiseturismens fremtid i Norge avhengig av omlegging til utslippsfri seilas over større avstander.

Det historiske bystyrevedtaket fra oktober 2018, at verdensarvbyen skal ha mål om like strenge utslippskrav som verdensarvfjordene, forplikter. Det er kun fire og et halvt år til 2026 – her må Bergen sammen med nabokommunene i innseilingsleden være tydelige på at det er kun utslippsfritt som gjelder.

Å nulle ut det som har vært en betydelig utslippskilde for klimagasser innen 2026, vil samtidig være et viktig bidrag til målet om å gjøre Bergen fossilfri innen 2030.

Les også

Bli med i BTs nye skrivekonkurranse, «Den nye normalen. Førstepremie: 10.000 kroner.

I Bergen praktiseres det nå maks tre daglige anløp og 8000 dagspassasjerer. Samtidig står Europas største landstrømanlegg for cruiseskip, fem splitter nye tilknytningspunkt for til sammen tre skip, klar til å settes i bruk på Skolten.

Når næringen etter hvert stiger opp av dvalen, må det aller første kravet være at kun skip som kan benytte seg av landstrømanlegget får legge til kai og at andre skip vinkes videre.

I løpet av året skal kommunen evaluere cruisetrafikken i Bergen. Det skal blant annet vurderes minstekrav til liggetid – et tiltak for at turistene skal bruke mer tid i byen og ikke bare haste videre til neste destinasjon.

Det er også foreslått å omregulere kaiareal slik at det kun gis plass til ett skip av gangen. Dette er gode forslag som foreløpig ligger på vent, men som må telle i vurderinger hvor målet må være å minske overturisme og den slitasje på bymiljø det medfører, samt å redusere utslippene.

Cruiseturisme gir et stort klimafotavtrykk, ikke bare knyttet til seilasen, men også transporten til og fra snuhavn og på anløpsstedene.

Bergen, Norges største cruisehavn og en av de største i Nord-Europa, byen som tar mål av seg å være den grønneste i landet, må ta lederskap i å nedskalere cruiseindustrien, så den ikke kommer tilbake til nivået før koronaepidemien. Den muligheten har vi nå.

Publisert: