Opp av hatten kommer Flesland, igjen

Byrådet setter hele Dokken-utviklingen i fare.

Thomas Flesland (Sp) mener måten byrådet har håndtert havnesaken på, er ekstremt lite tillitvekkende.
  • Gruppeleder, Bergen Sp
Publisert: Publisert:
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Sagaen om ny, stor havn på Flesland har igjen våknet til liv. Bygden må enda en gang gjennomleve en hverdag med usikkerhet.

I 2010 sa Avinor nei til ny havn på Flesland – det ville gå ut over flysikkerheten på flyplassen. Byrådet og bystyret fattet vedtak i 2016, og satte Ågotnes som lokasjon for ny godshavn. Siden har bygden vært trygg på at nettopp det er tilfellet. Men nei. Som BT har skrevet om, planlegger nå Bergen havn å likevel etablere en ny, stor havn på Flesland – med byrådets velsignelse.

Bergen kommune eier 50 prosent av Bergen havn AS, og representeres med finansbyråd Per-Arne Larsen (V) i selskapets eiermøter. På spørsmål om planene på Flesland bekrefter Larsen at det jobbes med en løsning der. Han forteller at Bergen havn AS tar egne beslutninger, og at det ikke vil være riktig av han som eier å legge føringer.

Larsen betrygger oss med at bystyret uansett vil måtte godkjenne det som havnen foreslår, og hevder at bystyret allerede har fattet vedtak som åpner for å etablere en ny havn på Flesland.

Les også

Bergen og omegnskommuner i full klinsj om danskebåtplanene

Til det siste først. Bystyret har ikke fattet vedtak som sier at det kan etableres en ny havn på Flesland. Vi har vedtatt to saker: en om fremtidig flytting av godshavnen fra Dokken, og en om arealstrategi på Dokken. I disse står det at havnen skal jobbe videre med et tydelig nedskalert og trinnvist flytteprosjekt på Ågotnes. Ingen vedtak sier at det åpnes for å bygge ny storhavn i Bergen.

Langs kystlinjen som strekker seg videre fra kaien, kan det komme en ny havn for utenlandsferger og gods.

Likevel jobbes det nå med å bygge to nye havner, og ikke bare én, slik som bystyret har besluttet. Dette er mildt sagt problematisk, og definitivt underkommunisert fra byrådens side. Verken i debattene i bystyret, i byrådets innstillinger eller de endelige vedtakene er dette løftet opp.

Saksgangen i bystyret ville utspilt seg svært annerledes dersom bystyret i klartekst var informert om at Bergen havn og byråden har pågående planer å bruke masse penger på en ny havn på Flesland, i tillegg til den vedtatte lokasjonen på Ågotnes.

Les også

Politikere og innbyggere protesterer mot havneplaner på Flesland

Det lett å se for seg hvordan denne saken vil utspille seg videre. Larsen og Bergen havn vet at et samlet politisk miljø i Bergen brenner for å frigjøre Dokken til byutvikling. Når forslaget om ny havn på Flesland kommer til bystyret, vil prosessen ha kommet så langt at det ikke finnes andre alternativer. Man vil få presentert saken som et være eller ikke være for utvikling av Dokken. Flesland vil måtte vike. Larsen er nemlig ikke interessert i tidligere vedtak, sa han i juni.

Thomas Flesland (Sp) er selv oppvokst i området. Her sammen med andre beboere i området, deriblant kusinen og mannen som driver gården like ved kaien.

Måten byrådet har håndtert denne saken på, er ekstremt lite tillitvekkende, og setter hele Dokken-utviklingen i fare. Verst er det for alle som bor i området, som igjen må leve i usikkerhet, både for sitt nærmiljø og sine arbeidsplasser. Et eksempel er min kusine som driver gård på Flesland, og som risikerer å måtte avvikle driften som følge av dette. I tillegg ryker hundrevis av meter med urørt kystlinje, skog og turterreng.

Jeg forventer at byrådet kommer på banen og avklarer sitt standpunkt i saken – i god tid før valget.

Publisert: