Slik kan ny E16 bygges raskere

Vi kan ikke vente ti år på ny vei mellom Bergen og Voss. Det er fullt mulig å få ned byggetiden dramatisk, hvis vi vil.

IMG_4317.jpeg_copy.jpg
  • Administrerende direktør, Bergen Næringsråd
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Igjen er veien mellom Arna og Voss stengt på grunn av ras. De siste dagene har media derfor rent over av reportasjer om barn og foreldre som ikke kommer seg til Voss Cup. Forståelig nok, vi er alle opptatt av oss selv og vår sikkerhet, det blir nært når det gjelder våre aller nærmeste og kjæreste.

Marit Warncke

Langt alvorligere er det at dette er hverdagen til skolebarn som daglig fraktes langs strekningen, hverdagen til alle familier som bor på strekningen, og hverdagen til yrkessjåfører som bidrar til å holde samfunnet vårt i gang. I årevis har vi hørt om «dødsveien» og angsten som preger hele samfunnet. Dette er utrolig nok en europavei, selveste hovedveien øst-vest i Norge. Far og fotballtrener:

Les også

«Jeg sitter med hjertet i halsen hver gang jeg kjører mellom Bergen og Voss»

De usikre trafikkforholdene har heldigvis medført at E 16 Arna-Stanghelle og jernbane på samme strekningen allerede er under planlegging. Samferdselsministeren stod i Arna like før jul og proklamerte at nå skal dette ordnes en gang for alle, det var bare å starte arbeidet.

Vi kan likevel ikke slå oss til ro med dette. I beste fall varsles det at byggearbeidet kan starte om fem år, og så tar det fem år til å bygge strekningen Arna – Stanghelle. Ti år fram i tid, i 2026, skal vei og bane være på plass, og fortsatt bare halvveis til Voss.

Les de tre sterke vinnertekstene i BTs skrivekonkurranse:

Les også

Historier fra Haukeland

Dette er langt fra godt nok. Nå må hastetiltak settes inn.

Vi vet at det ikke bare er å rulle ut meter på meter med asfalt. Dette er Vestlandets største infrastrukturprosjekt på nærmere 35 milliarder kroner, og det medfører en rekke plankrav, KS-prosesser, anbudskrav med mer.

Planleggingsperioden kan likevel bortimot halveres med følgende tiltak:

  • Statlig plan. Dette er allerede foreslått, og vil gi langt raskere prosess enn 5 år. Men da må alle kommunene fra Bergen til Voss snarest akseptere at staten regulerer veien og banen, og der enkeltkommuner ikke henger seg opp i detaljer for avkjøringer, kryss mm. Dette gjelder alt fra gigantkrysset i Arna til avlastningstunnelene mellom bilveiene og togtunnelene.
  • Statens vegvesen, Jernbaneverket og Fylkesmannen må også intensivere sitt arbeid. Her må hensynet til folks sikkerhet være viktigere enn å jage paragrafer og dyrke egeninteresser, både for kommuner og de ulike vesen.
  • Grunneiere langs traseen må være villig til å akseptere raske prosesser med grunnavståing slik at man unngå langvarige ekspropriasjonssaker.
  • Departement og Storting må forsere sine prosesser med kvalitetssikring av prosjektet og bompengesøknad slik at anbudspapirer raskt kan kommer ut i markedet.

I byggeperioden kan en også jobbe raskere enn i et vanlig infrastrukturprosjekt. For her er det enkelt: Mange penger = rask utbygging.

Mye lest debattinnlegg: —

Les også

Nå må Samferdselsministeren ta ansvar.

Normalt kommer det penger til et prosjekt i de årlige statsbudsjettene. På en strekning der menneskers liv daglig står i fare, må det ekstraordinære tiltak til. Det betyr ekstra penger.

For byggeperioden må følgende tiltak utredes:

  • Hele summen på 35 mrd må ligge klar i det byggeprosjektet er godkjent, enten via statlige midler eller som OPS-prosjekt, gjerne i kombinasjon med bompenger.
  • Det må bygges fra begge ender, eller enda bedre: Fra 4-6 ulike steder samtidig. Det vil forsere prosjektet betydelig, og det vil være et viktig motkonjunkturtiltak i en periode der det er lite oppdrag både i olje— og gassbransjen i regionen, og i entreprenørbransjen.
Publisert: