Her leker elevene seg gjennom første klasse

Rania Omar Said og Synne og Else Kongshaug liker å herje i den store gule bilen som står i et av rommene på første trinn.

– Barn skal få være barn, sier rektor Jan Erik Reknes ved Kronstad oppveksttun.

Midt på gulvet i klasserommet står en diger gul bil.

Så diger er bilen at den har mer enn plass nok til førsteklassingene Rania, Else og Synne. De åler seg rundt på myke puter, fniser og herjer med hverandre.

Noen meter unna, i et lite grupperom, ligger et par gutter på gulvet. Foran seg har de et hus bygget av fargerike legoklosser.

Det er en helt vanlig skoledag på Kronstad oppveksttun. På timeplanen til seksåringene står det «lek» i tiden etter spising og storefriminutt.

Elevene velger selv hva de har lyst til å holde på med.

Rektor Jan Erik Reknes tester sjakkformen sammen med Henrik Omdahl Utne, Håkan Juuhl-Myrbråten og Kyrylo Hryhoriichuk.

Høyt faglig press på de yngste skolebarna har fått mye oppmerksomhet de siste årene. I en undersøkelse svarte åtte av ti lærere at de forventer at barna skal kunne lese og skrive før jul i første klasse.

Les hele saken med abonnement