6000 nordmenn har bestilt den. Vi har tatt en sniktitt på Teslas Cybertruck.
Geir Amundsen Fem år etter at Tesla trakk sløret av og gikk løs på sin futuristiske og gigantiske monstertruck med slegge for å vise hvor robust den er, må norske og europeiske kunder fortsatt se langt etter den 5,7 meter lange og over tre tonn tunge doningen.
Det handler om fotgjengersikkerhet. Det harde stålet og de skarpe kantene gjør at Cybertruck neppe vil få typegodkjenning i Norge og Europa uten at det foretas endringer.
Bilen kan utgjøre en potensiell fare for myke trafikanter. Tesla Bot-ene er trolig bedre rustet for et sammenstøt.
Elon Musk har snakket om å lage en versjon tilpasset det europeiske markedet, men Tesla Norge har ingen informasjon om når dette eventuelt vil skje.
Her er det bare å smøre seg med tålmodighetskrem.
Tesla har ikke spart på det «ultra-Hard 30X» kaldvalsede stålet som skal beskytte mot bulker og skrammer. Bilen har også panserglass.
Den raskeste versjonen med tre elmotorer gjør likevel 0–100 km/t på 2,7 sekunder.
Designkunst eller mindre pen? Jeg får Terminator-vibber.
Her er luftfjærene senket i såkalt innstigningsmodus. I kjøremodus økes bakkeklaringen på opptil rause 40 centimeter.
På innsiden er det god plass til fem personer. Setene gir et godt inntrykk, og plassen i baksetet er god. Legg merke til det spesielle rattet og hovedskjermen på 18,5 tommer.
Baksetepassasjerene har fått sin egen 9,4-tommer underholdnings- og betjeningsskjerm.
Bagasjerommet foran, «frunken», er på hele 200 liter og skal kunne laste 200 kg.
Her er det god plass til en golfbag eller to. Personer bør fortrinnsvis inviteres inn i kupeen.
Lasteplanet kan låses med et elektrisk dekke som kan åpnes helt eller delvis. Under dekket er det plass til 1700 liter bagasje.
Egenvekten er på 3104 kg/2995 kg for utgavene med hhv. tre og to motorer. Nyttelasten er ikke oppgitt, men maks tillatt totalvekt med førerkort klasse B er uansett 3500 kg. Tilhengerfestet kan trekke opptil 4989 kg.
For campere har Tesla laget et eget telt tilpasset lasteplanet. Cybertent skal kunne pumpes opp på få minutter. Prisen ligger på rundt 33.000 kroner.
Det rustfrie stålet er en magnet på fingeravtrykk, men Tesla tilbyr også foliering i flere ulike farger.
Sjekk det gigantiske pusserbladet som måler 120 cm, eller 150 cm når hele pusserarmen måles med. En enorm frontrute krever en enorm vindusvisker.
Tesla gjør et poeng ut av at Cybertruck har såkalt «steer-by-wire» – en helelektronisk styring som gjør det mulig med variabel styrevinkel med det samme rattutslaget.
Cybertruck har en såkalt strukturell batteripakke, hvor batteriet er en del av gulvet.
Det skal forbedre sikkerheten og gi karosseriet økt stivhet.
Tesla startet utlevering av Cybertruck i Nord-Amerika før jul. Det har kommet rapporter om at gasspedalen skal ha løsnet på enkelte biler, og Tesla har tilbakekalt biler for utbedring av feilen.
Obs! Hvis du ikke har tålmodighet til å vente på at en godkjent Cybertruck kanskje kommer, er Fords elektriske pickup F-150 Lightning allerede å få med norske skilter.
Den 591 cm lange femseteteren akselererer fra 0 til 100 km/t på under fem sekunder, har en rekkevidde på opptil 429 km og kan trekke inntil 3490 kg. Startpris er 1.060.000 kroner.
Spesifikasjoner testbil (Cyberbeast/firehjulstrekk):
- Pris: Ikke tilgjengelig i Norge p.t.
- Rekkevidde: Opptil 515 km/547 km
- Ladehastighet: maks 250 kW
- 0–100 km/t: 2,7 sek/4,1 sek
- Toppfart: 209/180 km/t
- Hengervekt: 4998 kg
- Egenvekt/u fører: 3104 kg/2995 kg
- Lasteplan: 1700 liter under deksel
- Bagasjerom foran: 200 liter
- Størrelse: 568,2 x 220 x 179 (L x B x H) cm
- Bakkeklaring: 20 – 40,5 cm
BT anbefaler også disse sakene
Den utfordrer Tesla på fart og er bedre på komfort
Lærersjefen mener foreldre svikter: – De er så redde for at barnet skal bli lei seg
Plutselig forsto Christine hvorfor hun er annerledes: – Det var som om jordens akse flyttet seg
Ingen vil si hvor reaktoren er blitt av: – Det er jo absurd
Som 14-åringer mistet de en av foreldrene. De taklet det ganske ulikt.
Mest lest akkurat nå
Fotballstjernen dro til Bergen: – De kjøpte jo rubbel og bit
– Klarer du noen timer? spør sjefen når ansatte melder seg syk
Dei kjøpte ikkje barnevogn og krybbe: – Vi håpte på å få nokre veker med han
MC-fører hentet av ambulanse etter ulykke på E16
Slått rett ned på åpen gate: – Jeg har fått en heftig trøkk i hodet